😎 بزرگ ترین دوره عزت نفس هوشیاری منتشر شد 🎉 مشاهده دوره

هوشیاری

مفهوم خرد و خردمندی چیست ؟

خرد

شخصی که در ارتباط با مسائل زندگی بتواند به درستی و سنجیده قضاوت کند خردمند است و در واقع می توان گفت او از ویژگی خرد برخوردار می باشد.

خرد و خردمندی یعنی چه ؟

کسی که در زندگی روزمره و برخورد با شرایط مختلف زندگی بتواند به درستی داوری کرده و مسائل زندگی را با منطقی ترین و سریع ترین راه حل ممکن، به سرانجام برساند دارای ویژگی خرد است. او می تواند همه چیز را به درستی تجزیه و تحلیل کرده و راه کار مناسب برای هر چیزی ارائه دهد. بنابراین انسانی خردمند است که دارای خصوصیت دوراندیشی باشد. به این معنی که او در رویارویی با امور زندگی سطحی نگر نبوده و به صورت عمیق برخورد می کند.

خرد دست یابی انسان به حقیقت بوده و در او یک انسجام درونی ایجاد می نماید که بوسیله آن به آرامشی عمیق دست یافته و به عنوان چراغی فروزان در مسیر او عمل کرده و او را به موفقیت در زندگی می رساند.

نشانه های خردمندی چیست ؟

  • انسان خردمند معنی صبر را به درستی درک می کند و در مواقع لازم از ويژگی صبوری استفاده می نماید.
  • او سریعا نتیجه گیری نمی کند،‌ بلکه ابتدا مسائل را به درستی بررسی و تجزیه و تحلیل نموده سپس راه کاری برای آن پیدا می نماید.
  • به موقع و به جا سکوت می کند و هنر خوب گوش کردن به دیگران را به درستی بلد است.
  • بسیار مسئولیت پذیر است و این خصوصیت را به درستی درک کرده و به آن عمل می کند.
  • از کمک گرفتن از افراد آگاه تر هیچ واهمه ای ندارد و در مواقع ضروری از تجربیات افراد با تجربه و آگاه به درستی استفاده می نماید.
  • در رفتار خود از صداقت کافی برخوردار است.
  • به درستی ظرفیت درک مخاطب خود را تشخیص داده و سپس او را هدایت می نماید.
  • درک درست و صحیحی از زندگی دارد که این خود کمک می کند بتواند امور مربوط به زندگی را به درست ترین شکل ممکن قضاوت نماید.
  • حفظ احترام به مخاطب در برقرای ارتباط برای او بسیار مهم است. روابط را بر پایه حفظ حرمت جلو برده و برای آن ارزش قائل است.
  • از شکست نمی هراسد و زود نا امید نمی شود. او برای شروع دوباره همیشه آماده است.

نشانه افراد دارای ویژگی خرد چیست؟
نشانه افراد دارای ویژگی خرد چیست؟

چگونه به خردمند شدن خود کمک کنیم ؟

اولین قدم به سمت خردمند شدن این است که دید خود را نسبت به جهان وسعت بدهیم. با این کار می توانیم موقعیت های مختلف زندگی را به درستی درک نموده و تصویر درستی از دنیای خود داشته باشیم. اطلاعات و آگاهی خود را در خصوص دنیای پیرامون خود افزایش دهیم. اساسا تا ما دنیای خود را به خوبی نشناسیم و درکی از آن نداشته باشیم، متقابلا دیگران را نیز نمی فهمیم.

مطلب بعدی استفاده از هدف گذاری می باشد که قبلا آن را کاملا توضیح داده بودیم. با داشتن هدف ، مسیر زندگی ما مشخص شده و اولویت های زندگی و تصمیماتمان بر اساس آن گرفته خواهد شد. بنابراین وقتی ذهن ما هدفمند باشد در راستای هدف خود پیش می رود. 

گاهی اوقات لازم است ذهن خود را از مشغله های زندگی آزاد کرده و یک تصویر کلی از زندگی خود داشته باشیم. یکی از قابلیت های مهم انسان ها تمرکز ذهنی است که می توان آن را با تمرین قوی و توانمند ساخت. با این کار تمرکز ما روی زندگی حاصل شده و مسیر رو به پیروزی و موفقیت را مسلط تر پیش می رویم.

چکیده :

ویژگی خردمندی به انسان کمک می کند که بتواند بین نیازهای خود و دیگران در شرایط های خاص و دانش او در جهت اداره آن موقعیت ها ، تناسبی ایجاد نموده و آن را به درستی مدیریت نماید. او شجاع است و از مسیر زندگی و جنبه های مختلف آن هیچ هراسی ندارد. در نتیجه با کمک گرفتن از خرد خود، شرایط سخت زندگی را برای خود و دیگران سهل و آسان می سازد.

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    هادی جابر Guest 1402-10-14 Reply

    واقعا آموزنده سپاس

      آتنا مهدی پور Special Access 1402-10-15 Reply

      سلام و ممنون از شما دوست عزیز.

×