😎 بزرگ ترین دوره عزت نفس هوشیاری منتشر شد 🎉 مشاهده دوره

هوشیاری

تمرین خوددوستی چگونه است؟

تمرین خوددوستی

اگر بلد نباشیم به خودمان عشق بورزیم، قطعا در عشق ورزی به دیگران نیز موفق نخواهیم بود. در این مقاله با موضوع تمرین خوددوستی با ما همراه باشید.

تمرین خوددوستی یعنی چه؟

طراحی کردن یک زندگی زیبا و پر از عشق، با عشق دادن به خودمان آغاز می گردد. اگر ما خواهان داشتن یک زندگی سرشار از عشق و دوست داشتن هستیم، بسیار مهم است که بلد باشیم خودمان را دوست داشته باشیم. این که بتوانیم رابطه عاشقانه با خودمان داشته باشیم، به این معنی است که زمینه را برای آغاز درست ترین ارتباطات با عزیزانمان و دیگران آماده نموده ایم. در کنار این مقاله می توانید مقاله عشق به خود را نیز مطالعه نموده و از آن بهره ببرید.

هنگامی که ما خودمان را دوست داریم، یعنی این که تفاوت های خود را نیز پذیرفته ایم. در نتیجه برای خودمان احترام قائل هستیم و به دنبال رشد و پرورش خودمان می باشیم. پیشرفت کردن در زندگی و مهارت هایمان، اهمیت دارند. آن گاه است که به ارزش حقیقی وجود خود آگاه هستیم و خودمان را لایق بهترین رخداد ها می دانیم. این است معنی واقعی خوددوستی که در ذیل به تمرین های مربوط به آن می پردازیم.

خوددوستی یعنی چه؟
خوددوستی یعنی چه؟

تمرین خوددوستی چگونه است؟

رسیدن به ویژگی خوددوستی، نیاز به تمرین زیاد و زمان دارد. بنابراین نمی توان توقع داشت که در طی یک شب، بتوانیم کل زندگی خود را تغییر دهیم. زندگی همیشه بالا و پایین دارد و گاهی ممکن است که روی سختش را به ما نشان دهد. یعنی از ادامه مسیر نا امید شویم و انگیزه خود را از دست بدهیم. اما نکته مهم این است که ما همیشه و همیشه مستحق آرامش هستیم. برای این رسیدن به این احساس، لازم است که نیاز ها و شادی هایمان را در اولویت لحظات آغازین روز قرار دهیم. شاید در ابتدای کار، عشق ورزیدن به خودمان کمی عجیب باشد. اما با گذشت زمان مشاهده می کنیم که این مسئله برای ما به یک سبک زندگی تبدیل می گردد.

جملات انگیزشی معجزه می کنند. گاهی بیان این جملات کوتاه تاثیرات بسیار زیادی را روی ذهن و افکار ما خواهند داشت. زیرا آن ها در ناخودآگاه ما تاثیر می گذارند. حتی می توان این جملات را روی کاغذ نیز یادداشت نمود. برخی از این جملات عبارتند از:

  • من لایق احترام و عشق هستم.
  • من زیبا و دوست داشتنی هستم.
  • همه مشکلات امروز، من را محکم تر می سازند.
  • من می توانم به چیزی تبدیل شوم که به آن باور دارم.
  • هیچ شخصی شبیه به من نیست و من ویژگی های منحصر به فرد خودم را دارم.
  • و …

ارتباط خودشناسی با خوددوستی:

همه ما انسان ها دارای توانایی و ضعف هستیم. ویژگی های شخصی ما با دیگران متفاوت است. بنابراین بدون توجه به قضاوت دیگران نسبت به خود، باید خود را به خوبی بشناسیم. استعداد هایمان را کشف کنیم و کیفیت زندگی مان را افزایش دهیم. خودشناسی کمک می کند تا بتوانیم احساسات و افکار خود را به خوبی مدیریت کنیم و در هنگام بروز مشکلات زندگی، از کوره در نرفته و دقیقا به دنبال کنترل شرایط باشیم. برای درک بهتر این مطلب می توانید مقاله خودشناسی چیست را مطالعه نمایید.

ارتباط بخشش با خوددوستی:

داشتن مهارت بخشش باعث می شود که خودمان و دیگران را سرزنش نکنیم. حتما برای همه ما پیش آمده است که از دست خود و یا دیگران ناراحت شده باشیم. در این هنگام خود یا دیگران را سرزنش می کنیم. این کار هیچ سودی ندارد و فقط اثرات منفی روی ما خواهد داشت. اما با تمرین بخشیدن می توان جلوی این مسئله را گرفت. پس تا جایی که امکان دارد، اجازه ندهیم احساس کینه در ما باقی بماند و به روح و روان ما آسیب وارد نماید. در نتیجه آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

چکیده:

هنگامی که ما تمرین خوددوستی می کنیم، شاهد افزایش عزت نفس نیز در خودمان هستیم. رضایت ما نسبت به زندگی بیشتر می گردد. ضمن این که باعث تقویت سبک زندگی سلامت می گردد. فردی که خودش را دوست دارد، روابط اجتماعی موفق تری برقرار می کند. میزان استرس و نگرانی در او کمتر است و زندگی شاد تری را تجربه می کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

×